Forfatter
Tittel Overgangen til ungdomstrinnet: Elevenes opplevelser og hvordan vi kan støtte dem
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne Ungdomsskole ungdomsskole, ungdom, skole, ungdomstrinn, overgang, overgangsopplevelser, motivasjon, læring, utvikling, lærere, overgangsprosesser
År
Noter Overgangen til ungdomstrinnet. Hvordan opplever elevene overgangen fra barneskolen til ungdomstrinnet? Hvilke forhold og forutsetninger påvirker elevenes overgangsopplevelser? Hvilken betydning kan overgangen få for elevenes motivasjon, læring og utvikling, og hvordan kan lærere og andre signifikante voksne støtte dem i overgangsprosessen? Dette er bare noen av spørsmålene Gro Marte Strand diskuterer i denne første forskningsbaserte boka om overgangen til ungdomstrinnet i den norske skolen. Forskningen viser at dette er en av de mest komplekse og krevende overgangene i elevenes skoleløp. Selv om de fleste håndterer den på tilfredsstillende vis, erfarer alle elever likevel ulike utfordringer i prosessen. Kvaliteten på elevenes overgangsopplevelser får stor betydning for elevenes emosjonelle, faglige og sosiale utvikling og forståelse av seg selv. Slik kan denne overgangen i verste fall få negative utfall for noen elever, samtidig som den kan være en positiv ressurs for elevees videre utvikling. For å kunne sikre at overgangen bidrar som en posistiv ressurs må vi vie den oppmerksomhet, ha kunnskap om og vurdere de ulike forutsetningene som påvirker elevene i prosessen. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere, skoleledere, forskere og andre som er opptatt av og kan påvirke elevenes overgangsprosesser. Gro Marte Strand er førsteamanuensis i pedagogikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Hun er utdannet lærer og har flere års erfaring som kontaktlærer, faglærer og spesialpedagog på barne- og ungdomstrinnet. Hun har en mastergrad i rådgivningsvitenskap, og en doktorgrad i pedagogikk med tittelen 'Opplevelser og perspektiver på overgangen til ungdomstrinnet'. Som forsker og pedagog har Strand en særskilt interesse for overgangsfaser i skolen, samt for tema som inkludering, tilpasset opplæring, elevmedvirkning og skole-hjem-samarbeid.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*000 am
*0015581
*019 $bl
*020 $a9788215053981
*082 $a373.236
*096 $a373.23 Str
*100 $aStrand, Gro Marte
*245 $aOvergangen til ungdomstrinnet$bElevenes opplevelser og hvordan vi kan støtte dem$cStrand, Gro Marte
*260 $bUniversitetsforlaget$c2022
*300 $a197
*520 $aOvergangen til ungdomstrinnet. Hvordan opplever elevene overgangen fra barneskolen til ungdomstrinnet? Hvilke forhold og forutsetninger påvirker elevenes overgangsopplevelser? Hvilken betydning kan overgangen få for elevenes motivasjon, læring og utvikling, og hvordan kan lærere og andre signifikante voksne støtte dem i overgangsprosessen? Dette er bare noen av spørsmålene Gro Marte Strand diskuterer i denne første forskningsbaserte boka om overgangen til ungdomstrinnet i den norske skolen. Forskningen viser at dette er en av de mest komplekse og krevende overgangene i elevenes skoleløp. Selv om de fleste håndterer den på tilfredsstillende vis, erfarer alle elever likevel ulike utfordringer i prosessen. Kvaliteten på elevenes overgangsopplevelser får stor betydning for elevenes emosjonelle, faglige og sosiale utvikling og forståelse av seg selv. Slik kan denne overgangen i verste fall få negative utfall for noen elever, samtidig som den kan være en positiv ressurs for elevees videre utvikling. For å kunne sikre at overgangen bidrar som en posistiv ressurs må vi vie den oppmerksomhet, ha kunnskap om og vurdere de ulike forutsetningene som påvirker elevene i prosessen. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere, skoleledere, forskere og andre som er opptatt av og kan påvirke elevenes overgangsprosesser. Gro Marte Strand er førsteamanuensis i pedagogikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Hun er utdannet lærer og har flere års erfaring som kontaktlærer, faglærer og spesialpedagog på barne- og ungdomstrinnet. Hun har en mastergrad i rådgivningsvitenskap, og en doktorgrad i pedagogikk med tittelen 'Opplevelser og perspektiver på overgangen til ungdomstrinnet'. Som forsker og pedagog har Strand en særskilt interesse for overgangsfaser i skolen, samt for tema som inkludering, tilpasset opplæring, elevmedvirkning og skole-hjem-samarbeid.
*650 $aUngdomsskole
*653 $aungdomsskole, ungdom, skole, ungdomstrinn, overgang, overgangsopplevelser, motivasjon, læring, utvikling, lærere, overgangsprosesser
*655 $aLærebok
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening