Forfatter
Tittel Samfunnsfag 8 fra Cappelen Damm. Grunnbok
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Til 8.trinnsboka har vi håndplukket åtte forfattere til å skrive hvert sitt kapittel: Kildekritikk, Identitet, Samfunn, Mangfold, Demokrati, Økonomi, Bærekraft og Den digitale verden. Tekstene er skrevet med innlevelse og temperatur, innsikt og engasjement - av skribenter som enten er spesialister på temaet sitt eller dedikerte samfunnsfaglærere. Hvert kapittel starter med en liten historie. Ved å ta utgangspunkt i en situasjon som virker kjent for eleven, viser vi hvordan - og hvorfor - fagbegrepene er så relevante, og hvorfor det er så viktig å reflektere over årsak og konsekvens. Det trekkes linjer mellom fortid, nåtid og framtid. Elevene blir invitert til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat. Flere av kapitlene har et sideblikk på koronaepidemien. Hensikten er å gi eleven innsikt i hvilke konsekvenser en slik plutselig krise kan få - på alt fra bærekraft og økonomi til samfunnet som helhet. Eleven får også innblikk i en del forutsetninger som er viktige for at et samfunn skal kunne fungere bra. Flere samfunnsaktuelle temaer blir problematisert, deriblant rasisme og flyktningkrise. Det er viktigere enn noen gang å få elever i ungdomsskolen til å bli engasjert i sentrale samfunnsspørsmål. Da trenger de kilder til kunnskap som gjennomsyres av et tilsvarende engasjement. Formuleringer, vinklinger, fotografier, illustrasjoner, layout; -alt er valgt for at det skal føles relevant for en 13-14-åring. Boka inviterer elevene til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat. Dette for at elevene skal bli bevisste og aktive medborgere med god evne til kritisk tenkning.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00003684nam 22004211 4500
*001209383
*008170313s2020 no ar 00nob 9
*019 $amu$bl$dL
*020 $a978-82-02-56060-7$binnbundet
*025 $a9788202560607
*040 $aBokbasen AS
*0820 $a372.89$zh$223/nor
*090 $c300$dB
*10010$aBredahl, Liv$d1972-$0(NO-TrBIB)1593520723713$jn.
*24510$aSamfunnsfag 8 fra Cappelen Damm$cLiv Bredahl, Erik Dehle, Svein Hammer, Robert G. Hansen, Sølve Kuraas Karlsen, Vilde Kaasen Krogsrud, Abderrahim Mokhtari, Ella Mæhlumshagen, Marie Samuelsen, Bår Stenvik ; illustratør: Torill Gaarder$pGrunnbok
*250 $aUtgave 1, bokmål[utgave]
*260 $aOslo$bCappelen Damm$c[2020]
*300 $a279 sider$billustrasjoner$c27 cm
*520 $aTil 8.trinnsboka har vi håndplukket åtte forfattere til å skrive hvert sitt kapittel: Kildekritikk, Identitet, Samfunn, Mangfold, Demokrati, Økonomi, Bærekraft og Den digitale verden. Tekstene er skrevet med innlevelse og temperatur, innsikt og engasjement - av skribenter som enten er spesialister på temaet sitt eller dedikerte samfunnsfaglærere. Hvert kapittel starter med en liten historie. Ved å ta utgangspunkt i en situasjon som virker kjent for eleven, viser vi hvordan - og hvorfor - fagbegrepene er så relevante, og hvorfor det er så viktig å reflektere over årsak og konsekvens. Det trekkes linjer mellom fortid, nåtid og framtid. Elevene blir invitert til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat. Flere av kapitlene har et sideblikk på koronaepidemien. Hensikten er å gi eleven innsikt i hvilke konsekvenser en slik plutselig krise kan få - på alt fra bærekraft og økonomi til samfunnet som helhet. Eleven får også innblikk i en del forutsetninger som er viktige for at et samfunn skal kunne fungere bra. Flere samfunnsaktuelle temaer blir problematisert, deriblant rasisme og flyktningkrise. Det er viktigere enn noen gang å få elever i ungdomsskolen til å bli engasjert i sentrale samfunnsspørsmål. Da trenger de kilder til kunnskap som gjennomsyres av et tilsvarende engasjement. Formuleringer, vinklinger, fotografier, illustrasjoner, layout; -alt er valgt for at det skal føles relevant for en 13-14-åring. Boka inviterer elevene til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat. Dette for at elevene skal bli bevisste og aktive medborgere med god evne til kritisk tenkning.
*650 $aAntologier
*650 $aSamfunnslære$xLærebøker$1300
*655 $aSamfunnslære
*70010$aDehle, Erik$d1974-$eforf.$jn.$0(NO-TrBIB)12069439
*70010$aHammer, Svein$d1967-$eforf.$jn.$0(NO-TrBIB)90905370
*70010$aHansen, Robert G.$d1963-$eforf.$jn.$0(NO-TrBIB)90844935
*70010$aKarlsen, Sølve Aleksander Kuraas$eforf.$d1980-$0(NO-TrBIB)1593520723714$jn.
*70010$aKrogsrud, Vilde Kaasen$eforf.$d1986-$0(NO-TrBIB)13011772$jn.
*70010$aMokhtari, Abderrahim$eforf.$d1975-$0(NO-TrBIB)8028856$jn.
*70010$aSamuelsen, Marie$eforf.$d1990-$0(NO-TrBIB)1593520723715$jn.
*70010$aStenvik, Bår$d1976-$eforf.$jn.$0(NO-TrBIB)11061339
*70010$aGaarder, Torill$d1988-$eillustr.$jn.$0(NO-TrBIB)12061194$wGårder, Torill
*90010$aKuraas Karlsen, Sølve$zKarlsen, Sølve Kuraas$jNO
*90010$aKaasen Krogsrud, Vilde$zKrogsrud, Vilde Kaasen$jNO
*90010$aGaarder, Torill$zGaarder, Torill Beritsdatter$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening